نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
4960
-
الف
+

با ولایت زیبای «بغلان» ؛ شاهراه اتصال شمال و مرکز افغانستان آشنا شوید + تصاویر

در این گزارش با یکی از زیباترین ولایات افغانستان در نیمه شمالی این کشور آشنا می شوید.

ولایت بغلان یکی از زیباترین ولایات افغانستان می باشد که مناظر طبیعی و برخی آثار تاریخی باقی مانده در آن هر گردشگری را به خود جذب می کند.

ولایت زیبای بغلان

ولایت بغلان در حدود ۲۳۰ کیلومتری کابل و در امتداد شاهراه کابل- مزارشریف واقع شده است. این ولایت را می‌توان از جمله ولایات کلیدی افغانستان دانست زیرا که ولایت بغلان هشت ولایت شمال کشور را با مرکز افغانستان یعنی شهر کابل متصل می‌کند.

ولایت زیبای بغلان

ولایت زیبای بغلان

ولایت بغلان ازطرف شمال با ولایت قندوز، از طرف شمال‌شرقی با ولایت تخار، از غرب و جنوب غربی با ولایت پنجشیر،از طرف جنوب با ولایت پروان، از طرف جنوب غربی با ولایت بامیان و از طرف شرق با ولایت سمنگان همسایه است.

ولایت زیبای بغلان

سالنگ شمالى در محدودۀ بغلان و سالنگ جنوبى در ولایت پروان واقع بوده و اين دو ولايت را جدا نموده است. منطقه بغلان در قدیم از آن کوشان‌ها بود. بازمانده‌های یک آتشکده زرتشتی به نام سُرخ‌کُتَل نیز در بغلان وجود دارد.

ولایت زیبای بغلان

ولایت زیبای بغلان

پل خمری مرکز ولایت بغلان می باشد. این شهر در تقاطع جاده جدید مزارشریف، قندوز و کابل قرار دارد. از ولسوالی‌های مشهور ولایت بغلان نیز می‌توان به خوست، فرنگ، گذرگاه نور و اندراب اشاره کرد.

ولایت زیبای بغلان

ولایت زیبای بغلان

ولایت بغلان که نقطه اتصال صفحات شمال وشمال‌شرق با مرکز افغانستان است میراث دار بزرگترین ادیان قبل از اسلام از جمله دین بودائی ، زردشتی وبرهمنی بوده که قدامت تاریخی این ادیان مربوط پنج هزار قبل از میلاد می‌باشد.

ولایت زیبای بغلان

۸۰ درصد از مردم بغلان در روستاها زندگی می‌نمایند و به کشت و مالداری مصروف هستند.

ولایت زیبای بغلان

ح ح 

نظر شما
ارسال نظر